Kortverhaal

Opium voor het volk

Oké, dus de kloof tussen gevaccineerden en ongevaccineerden wordt groter. Vroeger had ik al tien artikels op facebook gepost, om mijn standpunt duidelijk te maken, en was ik al meerdere keren fel in discussie gegaan, maar ik ben de laatste tijd veel berustender geworden. So what, en het zal wel, en ach ja ze moeten het zélf maar weten.

Maar dat is natuurlijk niet zo. Want als die vele ant-vaxers het dadelijk voor mij verpesten, en een aantal evenementen of festivals of concerten volgend jaar wéér niet door kan gaan, door hun toedoen, word ik boos. Heel boos.

Daarom schrijf ik er maar over in mijn blog. En hoewel niemand (of bijna niemand) mijn schrijfsels leest, heb ik dan tenminste het idee dat ik er ook iets over te zeggen heb.

Ik heb er in ieder geval wél mijn gedacht over. En dat is dat iedereen zich gewoon moet laten vaccineren, klaar. En al die anti-vaxers die schrik hebben om 5G ingeplant te krijgen, krijgen nu 2G op hun dak. Twee groepen.

En zo wordt de wereld meer en meer opgesplitst in kampen. Voor of tegen, arm of rijk, gelovig of ongelovig, links of rechts. Gevaccineerd of niet-gevaccineerd. 50 Shades of Grey zijn vér te zoeken, mensen zijn óf wit, of zwart, and nothing in between.

Al deze waanzin en ellende maakt mensen steeds onmenselijker. Dat is overal merkbaar. Voetbal waar er meer tegen schenen wordt geschopt dan tegen de bal, mensen die vertrappeld worden op een concert, weer een vluchtelingenstroom in niemandsland, abortuswaanzin. Mensen worden hard en afgestompt. Egoistisch. Boos. Bang. Depressief.
De anti-depressiva pilletjes zijn booming.

Mensen grijpen ook steeds vaker naar artificiële hulpmiddelen voor vermaak. En dan heb ik het niet over een pretpilletje, maar over hoe we onze wereld steeds meer inkleuren en aanpassen om er een fijne, psychedelische op maat gemaakte wereldbol van te maken.

Neem nu De Grote Schijn in Antwerpen. Een 17 euro kostend evenement in een park, waarbij bomen en groen op feërieke wijze worden belicht met projecties, zodat men zich in een sprookje op aarde waant.

Feëriek, dat zéker! Maar wat is er mis met de pracht van de natuur en 50 Shades of Green? En dan ook nog gratis en voor niks. Zelfs het kleine stukje dat er van ons paradijs op aarde over is, wordt gekneed naar onze nieuwe waarden.

Of neem Glow in Eindhoven. Op beton en steen worden bloemen geprojecteerd die de inpact van onze voetafdruk uitdrukken. Zo ver is het al gekomen, dan we (moeten) gaan kijken naar digitale planten en insecten, en dit blijkbaar mooier en interessanter vinden, dan the real thing.

Of de “Zonnebloemen voor Van Gogh”. Toen de kunstschilder zijn emoties op het doek probeerde te vertalen en het juiste licht probeerde te vangen, kon hij nooit vermoeden dat zijn werk zou worden vergeleken met een aantal kitcherige lamp-zonnebloemen die hun licht aan ons opdringen.

En dat is blijkbaar ook een nieuwe trend. Kunstwerken van grote schilders omzetten in een driedimentionaal schouwspel, zodat het lijkt ‘of je door het schilderij kunt lopen’. Met Van Gogh als psychedelisch boegbeeld. De Griek Petros Vrellis maakt een interactieve template van “Sterrennacht” zodat je het schilderij ‘zelf kunt vervormen’.

De maakbare wereld. Ik geloof nooit dat Van Gogh dit in gedachten had toen hij het werk  schilderde. Opium voor het volk. Voor de gevaccineerden althans, de rest komt er zonder QR-code niet in.